چگونه کیفیت و مرغوبیت پارچه را تشخیص دهیم؟

چگونه کیفیت و مرغوبیت پارچه را تشخیص دهیم؟

احتمالا شما هم با افرادی مواجهه داشته اید که به دلیل تبحر در خرید و شناخت انواع پارچه ها و هم چنین تشخیص کیفیت و دوام آن همیشه به عنوان بهترین همراه برای خرید رفتن از دید دیگران به حساب می آیند. اما می دانیم که امکان دسترسی به این افراد همیشه و برای همه فراهم نیست لذا ادر این نوشته از مجموعه مقالات رویال قصد داریم شما را با روش هایی سریع و آسان آشنا کنیم که برای خرید بهینه در زمینه پارچه کمک کارتان باشد، پس در ادامه ما را تا انتهای مقاله همراهی بفرمایید.

روش های تشخیص

برای تشخیص مرغوبیت انواع پارچه راه های مختلفی وجود دارد که در زیر به طور موردی در موردشان توضیح خواهیم داد:

کمک گرفتن از نور خورشید

یکی از ساده ترین، ابتدایی ترین و در عین حال در دسترس ترین راه ها استفاده از نور خورشید است. به این صورت که پارچه را مقابل نور خورشید می گیریم و به آن نگاه می کنیم؛ هر چه پارچه ضخیم تر باشد، نور سخت تر از آن عبور کند و این یعنی پارچه انتخابی مان مرغوب تر است.

کشیدن پارچه

به همین سادگی. دو طرف پارچه را گرفته و در دو سمت مخالف آن را بکشید. اگر بعد از کشیدن به حال اولیه برگشت یعنی کشسانی قابل قبول دارد و از مرغوبیت برخوردار است اما اگر به حال اولیه برنگشست یعنی بهتر است در انتخاب تان تجدید نظر بفرمایید. البته بدیهی است که این امر بیشتر در مورد پارچه هایی با خاصیت کشسانی قابل اجرا است.

شناخت جنس پارچه از روی درجه ی اتو

به عنوان یکی دیگر از راه های تشخیص کیفیت و مرغوبیت پارچه در هنگام خرید می توان به درجه حرارت مناسب برای اتوکشی آن اشاره کرد. هرچه جنس پارچه ضعیف تر و حساس تر باشد درجه حرارت توصیه شده برای آن پایین تر است.

 

 مچاله کردن پارچه

یکی از راه هایی که عموما خود فروشنده ها هم برای اثبات کیفیت پارچه و میزان نخ استفاده شده در آن به کار می برند همین شیوه است؛ مچاله کردن قسمتی از گوشه ی پارچه. برای انجام آن همان طور که گفته شد کافی است که قسمت کوچکی از انتهای پارچه را در دست خود بگیرید و آن را محکم فشار دهید پس از چند لحظه پارچه را رها کنید، اگر پس از این که پارچه را رها کردید پارچه چروک نماند یعنی از مرغوبیت خوبی برخوردار نیست .

توجه به درخشندگی پارچه

پارچه مبلی کالیفرنیا

این روش را می توان زیر شاخه کمک گرفتن از نور خورشید قرار داد. در این روش زمانی که پارچه را در مقابل منبع نور می گیرید درخشندگی که از الیاف دریافت می کنید یک نوع درخشندگی نامطلوب هستند ، در برخی موارد نیز پارچه های پنبه به دلیل این که با سود کاستیک ترکیب می شوند دارای درخشندگی می شوند ولی درخشندگی آن ها به گونه ای است که می توان به راحتی آن را تشخیص داد و این درخشندگی مطلوب است.

 

لطافت پارچه

راه دیگری که می توان برای تشخیص مرغوبیت پارچه و کیفیت پارچه از آن استفاده کرد لمس پارچه است. با استفاده از این راه می توان پنبه ای بودن یا نبودن پارچه را تشخیص داد که البته ااستفاده از این روش نیاز به تجربه دارد. اما به طور کلی پارچه هایی که از جنس پلی استر و یا مواد مصنوعی ساخته شده اند در هنگام لمس آن ها یک حالت خشکی و لیزی کمی را احساس می کنید.

چیزی که باعث می شود در این روش بتوانید به راحتی پارچه های دارای الیاف پنبه را از سایر انواع پارچه تشخیص دهد لطافتی است که در هنگام لمس این نوع پارچه ها احساس می کنید، در حالی که پارچه های دارای الیاف مصنوعی چنین بافت و لطافتی ندارند.

سوزندان قسمتی از پارچه

آخرین پیشنهاد سوزاندن پارچه می توان به چند مورد اشاره کرد؛ به جمع شدن یا به اصطلاح گوله شدن نخ، به رنگ دود هنگام سوختن و به بویی که موقع سوخت ایجاد می شود.

برای این کار قسمت کوچکی از پارچه را جدا کرده و به شعله ی آتش نزدیک کنید تا کم کم مشتعل شود اگر در هنگام اشتعال جمع شود یا به عبارتی گوله شود یعنی پارچه از الیاف مصنوعی تشکیل شده است. اما اگر پس از مشتعل شدن، پارچه به صورت کامل سوخته و پودر شود نشان دهنده الیاف طبیعی در پارچه است.

در مورد رنگ دود هنگام سوختن پارچه برای آن ها که از الیاف پلی استر تشکیل شدند این دود سیاه رنگ است و برای پارچه هایی که جنس شان پنبه ای ست، دود حاصل از سوختن سفید است.

و در نهایت در مورد بوی ناشی از سوختن برای پارچه های پشمی و به طور کلی آن ها که پایه ی حیوانی دارند، بوی ناشی از سوختن شبیه به بوی کز دادن پشم کله گوسفندی است. الیاف با پایه گیاهی بوی سوختن شان شبیه به بوی سوختن چوب یا کاغذ است مانند پنبه و ویسکوز. جنس پلس استر به دلیل دارا بودن ترکیبات آروماتیک بویی شبیه به بوی پشمک دارد.

در پایان لازم به ذکر است که پارچه ها همیشه از یک نوع الیاف ساخته نمی شوند و عموما ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی هستند و این تشخیص را دشوار کند.

در پایان اگر راه کار دیگری برای تشخیص جنس و مرغوبیت پارچه سراغ دارید؛ خوشحال می شویم آن را با ما و دیگر خوانندگان مان از طریق ارسال نظرات در همین بلاگ در میان بگذارید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
راه های ارتباطی