بلاگ

نکاتی درباره نگهداری از مبلمان

نگهداری از مبلمان در حقیقت نوعی هنر است که اگر این هنر را داشته‌باشیم وسایلمان عمر طولانی‌تری خواهند داشت و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد. چرا که با نگهداری خوب، تعویض مبلمان را به تعویق می‌اندازید و یا نیازی به تعمیر پیدا نمی‌کنید.

حتما شما هم می‌دانید روش نگهداری از انواع مختلف مبلمان، متفاوت است. برای نگهداری از هر جنس مبل یک اصل اولیه برای نگهداری وجود دارد به طور مثال معمولا می‌گویند مبل را جایی قرار ندهید که در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد؛ زیرا در دراز مدت آفتاب رنگ آنها را می‌برد، از رخ می‌اندازدشان و به مرور زمان به وسایل خانه آسیب می‌رساند. اما نگران باشید. شرکت رویال با تلاش متخصصین خود در تولید پارچه با فرآیندی تخصصی؛ این امکان را فراهم آورده تا پارچه‌هایش در برابر نور ثبات رنگ داشته باشند.

نکته دیگر برای محافظت و نگهداری خوب از وسایلی از قبیل مبلمان این است که آن‌ها نباید در جاهای خیلی گرم مثل نزدیک رادیاتور شوفاژ یا شومینه و بخاری قرار بگیرد. گرمای زیاد باعث خشک و شکننده شدن چرم یا چوب می‌شود. به ویژه اگر مبلمان شما چرمی باشد در مجاورت گرما خیلی زود شکل و قیافه خود را از دست می‌دهد همین موضوع در مورد لوازم چوبی هم صدق می کند.

از سوی دیگر این نوع اسباب خانه در مسیر جریان هوای سرد هم نباید قرار بگیرد. پس یادمان باشد گرما و سرمای بیش از حد باعث خراب شدن مبلمان می‌شود. مبلمان و وسایل چوبی را باید در جایی قرار داد که در زمستان و تابستان هوای متعادلی داشته باشند.

برای نظافت مبلمان چوبی بهتر است آنها را با دستمالی خشک ترجیحا از جنس متقال گردگیری کنید. مبلمان چرمی را باید مرتب گردگیری کرد و حداقل هر‌ 3 ماه یک بار سطح آن ها را به واکس مخصوص چرم آغشته کرد. در صورت ریختن مایعات روی مبل، دستمالی خشک را روی محل قرار دهید تا رطوبت آن را بگیرد.

یادتان باشد هیچ وقت دستمال را روی رطوبت نکشید بلکه فقط دستمال خشک را روی رطوبت بگذارید و پس از مدتی بردارید، سپس با دستمال خشکی که رنگ نمی‌دهد بقیه رطوبت به جا مانده را خشک کنید. بهتر است بعد از خشک کردن کامل اگر قسمت چوبی مبل هم خیس شده بود، آن محل را با ماده مخصوص پولیش کنید. اگر قسمت‌های پارچه‌ای مبلمان شما کثیف شده است حتما آنها را با مواد استاندارد تمیز  کنید؛ اگر هم لکه‌ای روی این قسمت‌ها به وجود آمده از لکه‌ برهای مخصوص که در بازار موجوداست، استفاده کنید.

نکته مهم دیگر در نگهداری مناسب مبلمان این است که از گذاشتن اجسام سنگین و غیرمتعارف و تیز روی این وسایل خودداری کنید. گذاشتن این‌ گونه اجسام روی مبلمان باعث خراب و پاره شدن مبل می‌شود. همچنین در مواقعی که مهمان دارید، سعی کنید با گذاشتن زیربشقابی یا انداختن یک رومیزی زیبا میز را پوشش دهید و پس از صرف غذا هم میز را تمیز کنید تا اگر احتمالا مایعات یا غذا روی آن ریخته، جای آنها روی میز نماند.

نکته بعدی که رعایتش مهم است، قراردادن مبلمان در جایی است که سطحی یکنواخت و صاف داشته باشد. همچنین موقع جابه جا کردن مبلمان هرگز آن ها را روی زمین نکشید، زیرا این کار باعث آسیب‌دیدن مبل‌ها می‌شود و پایه‌های آنها را لق می‌کند سعی کنید حتما مبل را با کمک فردی دیگر بلند کنید و برای استقرارش به آرامی پایه‌ها را زمین بگذارید.

در بعضی‌ خانه‌ها برای تزئین یا نگهداری بهتر پوشش‌هایی روی مبلمان می‌اندازند. اگر این پوشش‌ها از جنس پلاستیک باشد به مرور زمان موجب صدمه دیدن سطح چوبی این وسایل می‌شود.

همچنین اگر مبلمان شما نیاز به تعمیرات دارد، مثلا فنر آنها آسیب دیده است، حتما در اسرع وقت اقدام به برطرف کردن این مشکل کنید، زیرا تاخیر در این کار باعث خرابی بیشتر می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *